Taux d'exclusion des bots d'intelligence artificielle

Η αυξανόμενη τάση αποκλεισμού AI bots είναι μια σύγχρονη πρόκληση για το SEO. Πώς μπορούν οι αποκλεισμοί να επηρεάσουν την ορατότητα του site σας στα αποτελέσματα αναζήτησης και ποια μέτρα μπορείτε να λάβετε για την προστασία του περιεχομένου σας;

Η εξέλιξη της Τεχνητής Νοημοσύνης έχει φέρει τεράστιες αλλαγές στον χώρο του digital marketing, ιδιαίτερα όταν μιλάμε για SEO. Οι μηχανές αναζήτησης χρησιμοποιούν πλέον ολοένα και πιο εξελιγμένα AI bots για την ανίχνευση και ευρετηρίαση περιεχομένου, ενώ παράλληλα νέοι τύποι crawlers, όπως το GPTBot, στοχεύουν στη συλλογή δεδομένων προκειμένου να «εκπαιδεύσουν» γλωσσικά μοντέλα. Αυτό το σύγχρονο οικοσύστημα είναι μια πρόκληση για όποιον ασχολείται με τη βελτιστοποίηση ιστοσελίδων (SEO Ελλάδα), καθώς όλο και περισσότεροι ιδιοκτήτες sites λαμβάνουν μέτρα για να προστατέψουν το περιεχόμενό τους από αδιάκριτους AI bots.

Σε πρόσφατη έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Ahrefs, εξετάστηκε ο βαθμός στον οποίο μεγάλοι ιστότοποι αποκλείουν ή επιτρέπουν AI bots μέσα από τα αρχεία robots.txt. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, το GPTBot αποκλείστηκε από περίπου 10% των κορυφαίων 100.000 ιστοσελίδων, ενώ το Sogou Web Spider αντιμετώπισε ποσοστό αποκλεισμού άνω του 27%, και το CCBot καταγράφει περίπου 6,9% αποκλεισμούς. Αν και τα νούμερα αυτά φαντάζουν σχετικά μικρά, η αυξητική τάση στην απαγόρευση πρόσβασης στα AI bots είναι γεγονός και θα επηρεάσει άμεσα οργανισμούς, επαγγελματίες και μεθόδους για την προώθηση ιστοσελίδων. Πολλές επιχειρήσεις φοβούνται ότι τα δεδομένα τους θα χρησιμοποιηθούν χωρίς άδεια ή ότι θα επιβαρυνθούν οι πόροι των servers τους. Στο παρόν άρθρο θα αναλύσουμε πώς οι αποκλεισμοί AI bots δίνονται σε επίπεδο SEO, τι αντίκτυπο έχει στη στρατηγική σας και πώς μπορείτε να προστατέψετε το περιεχόμενο SEO που δημιουργείτε.

Γιατί οι ιστότοποι αποκλείουν τα AI bots

Ο πρωταρχικός λόγος για τον οποίο οι ιστότοποι αποφασίζουν να βάλουν φρένο στην πρόσβαση ορισμένων AI bots είναι η προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας. Παρότι αυτά τα εργαλεία συχνά πραγματοποιούν άμεσα μόνο ανίχνευση, υπάρχει ανησυχία ότι μακροπρόθεσμα το περιεχόμενο θα τροφοδοτήσει νέες AI πλατφόρμες, χωρίς οι δημιουργοί του περιεχομένου να έχουν ερωτηθεί ή αποζημιωθεί. Φυσικά, ένας δεύτερος λόγος είναι οι πιθανές επιπτώσεις στην απόδοση του server. Πολυάριθμα αιτήματα ενδέχεται να επιβαρύνουν τον ιστότοπο, με αποτέλεσμα να απαιτούνται πόροι για να εξυπηρετούν τακτικές AI ανίχνευσης, αντί να εξυπηρετούν τους πραγματικούς επισκέπτες.

Επιπλέον, ορισμένες επιχειρήσεις θέλουν να διατηρήσουν τον έλεγχο του brand τους, ειδικά αν έχουν εστιάσει σε βραχυπρόθεσμες ή μακροπρόθεσμες στρατηγικές SEO. Για παράδειγμα, μια επιχείρηση που επενδύει προσεκτικά σε SEO e-shop για την αύξηση οργανικής επισκεψιμότητας φοβάται μήπως χάσει την αποκλειστικότητα του περιεχομένου της. Άλλωστε, όλες αυτές οι κινήσεις ευθυγραμμίζονται με τη γενικότερη αντίληψη της ενδυνάμωσης και αυτονομίας των ιστοσελίδων, που φιλοδοξούν να διατηρήσουν υψηλή ποιότητα περιεχομένου στους δικούς τους όρους.

Πώς επηρεάζουν οι αποκλεισμοί την SEO στρατηγική

Η πρώτη σκέψη πολλών επαγγελματιών που ασχολούνται με τη βελτιστοποίηση ιστοσελίδων είναι κατά πόσο το μπλοκάρισμα συγκεκριμένων AI bots μπορεί να βλάψει την εμφάνιση ενός site στα αποτελέσματα αναζήτησης. Είναι σημαντικό να ξεκαθαρίσουμε ότι τα πιο διαδεδομένα bots, όπως τα Googlebots, Bingbots και άλλες μηχανές αναζήτησης, δεν συγχέονται συνήθως με τα bots που χρησιμοποιούνται για την εκπαίδευση των AI μοντέλων. Αυτό σημαίνει ότι η απόφασή σας να εμποδίσετε, για παράδειγμα, το GPTBot δεν συνεπάγεται ότι θα αγνοήσει το Googlebot το περιεχόμενό σας ή θα βλάψει το ranking Google.

Ωστόσο, η απλή ρύθμιση του robots.txt δε φτάνει πάντα για να προστατεύσει ολοκληρωτικά την επιχείρησή σας, ειδικά αν έχετε υψηλού επιπέδου περιεχόμενο SEO ή αν δραστηριοποιείστε έντονα σε digital marketing πλατφόρμες. Στις περιπτώσεις που ένας αποκλεισμός δε γίνει μετρημένος, μπορεί να εμποδιστούν και ορισμένα SEO εργαλεία (π.χ. crawlers τρίτων που σας παρέχουν analytics ή insights), γεγονός που ενδεχομένως να επηρεάσει αρνητικά την προώθηση ιστοσελίδων και τη δυνατότητα να μετράτε την απόδοσή της.

Στατιστικά και έρευνες

Όπως προαναφέραμε, το Ahrefs έχει καταγράψει ότι το GPTBot σημειώνει περίπου 10% ποσοστό αποκλεισμού στις κορυφαίες 100.000 ιστοσελίδες παγκοσμίως. Οι λόγοι που επικαλεστήκαμε είναι η προστασία περιεχομένου και οι πόροι των servers, αλλά ενδιαφέρον έχει και η γεωγραφία της απαγόρευσης. Συχνά, μεγάλοι ειδησεογραφικοί οργανισμοί ή πλατφόρμες υψηλού κύρους εμφανίζουν αυξημένα ποσοστά αποκλεισμού, ενώ άλλες επιχειρήσεις πιο μικρού βεληνεκούς παραμένουν ουδέτερες.

Παράλληλα, ο ρυθμός ανίχνευσης ενός AI bot είναι μεταβλητός. Oρισμένα bots πραγματοποιούν μαζικά αιτήματα για σύντομο χρονικό διάστημα και μετά εξαφανίζονται, ενώ άλλα – όπως η CommonCrawl – λειτουργούν σε πιο αραιά διαστήματα. Εάν η επιχείρησή σας στοχεύει σε πολλαπλά κοινά, μέσα από στρατηγικές SEO που περιλαμβάνουν περιεχόμενο σε διάφορες γλώσσες ή σερβίρει δυναμικές σελίδες, η παρακολούθηση των logs του server σας θα σας δώσει καλύτερη εικόνα για τυχόν υπερβολική δραστηριότητα (spikes) και θα σας βοηθήσει να ρυθμίσετε σωστά το robots.txt σας.

Οδηγός προστασίας περιεχομένου

Βήμα 1: Αναλύστε τα αρχεία καταγραφής (logs)

Σε πρώτη φάση, πριν αρχίσετε να απαγορεύετε την πρόσβαση σε όλα ανεξαιρέτως τα AI bots, βεβαιωθείτε ότι κατανοείτε ποια bots επισκέπτονται τον ιστότοπό σας. Κάνοντας μια ανάλυση στα logs του server, θα εντοπίσετε ονόματα user agents και τη συχνότητα των αιτημάτων. Αν διαπιστώσετε ότι ένα συγκεκριμένο bot καταλαμβάνει δυσανάλογους πόρους, ίσως είναι ώρα να αναθεωρήσετε την πολιτική προσβασιμότητάς του.

Βήμα 2: Χρησιμοποιήστε σωστά το robots.txt

Το robots.txt αποτελεί βασισμένη στη λογική της βελτιστοποίησης ιστοσελίδων (SEO) στρατηγική. Καταχωρίστε ονομαστικά τα AI bots που επιθυμείτε να μείνουν εκτός του site σας. Για παράδειγμα, αν θέλετε να αποκλείσετε το GPTBot, προσθέστε ξεκάθαρες εντολές «User-agent: GPTBot, Disallow: /». Με αυτό τον τρόπο ο crawler λαμβάνει σαφές μήνυμα να μην υποβάλει αιτήματα.

Βήμα 3: Εντοπίστε σημαντικές σελίδες

Δεν έχουν όλες οι σελίδες την ίδια σημασία. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να μη σας ενοχλεί η κοινοποίηση ορισμένων πτυχών του site σας, π.χ. σελίδες που δεν απαιτούνται για την έρευνα λέξεων-κλειδιών ή σελίδες που είναι γνωστές και ανοιχτές στο κοινό. Παρ’ όλα αυτά, κρίσιμα repos γνώσης, αρθρογραφικό περιεχόμενο, ή τμήματα premium e-shop πιθανότατα χρειάζονται μεγαλύτερη προστασία, ώστε να αποφύγετε μη εξουσιοδοτημένη αναδημοσίευση ή παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων.

Βήμα 4: Συνδυάστε τεχνικό SEO με επιπρόσθετα μέτρα ασφαλείας

Το τεχνικό SEO δεν εξαντλείται στον έλεγχο του robots.txt. Αντιθέτως, θα χρειαστεί πιθανώς να εξετάσετε πρόσθετα μέτρα ασφάλειας, όπως captcha για την αποτροπή μαζικής απόσυρσης δεδομένων, αλλά και ειδικές ρυθμίσεις στο server που φιλτράρουν κακόβουλα bots βάσει IP ή προέλευσης. Με προσεκμένο συνδυασμό εργαλείων μπορείτε να διασφαλίσετε ότι παραμένει ελεύθερη η προσβασιμότητα των σημαντικών μηχανών αναζήτησης, χωρίς να θέτετε σε κίνδυνο το δικό σας περιεχόμενο.

Καθώς η Τεχνητή Νοημοσύνη και τα chatbots επεκτείνονται, αυξάνεται και η ανησυχία για την πνευματική ιδιοκτησία και την εκμετάλλευση του περιεχομένου. Για κάθε επαγγελματία ή ιδιοκτήτη ηλεκτρονικού καταστήματος που ασχολείται με SEO – ιδίως για όσους έχουν εστιάσει σε SEO e-shop, προώθηση ιστοσελίδων ή βελτιστοποίηση για μηχανές αναζήτησης – αυτές οι αλλαγές επηρεάζουν την ορατότητα και την προστασία του περιεχομένου. Οι στρατηγικές SEO εξελίσσονται σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, όπου η διαχείριση των AI bots δεν είναι απλώς ένα τεχνικό ζήτημα· αποτελεί κρίσιμο στρατηγικό σημείο.

Με σωστή μεθοδολογία, όπως η παρακολούθηση των server logs, η οργανική ενσωμάτωση του robots.txt και η χρήση προηγμένων ρυθμίσεων ασφαλείας, μπορείτε να επιτύχετε καλύτερα SEO αποτελέσματα, ενώ ταυτόχρονα διατηρείτε τον έλεγχο του φιλτραρίσματος των bots. Τα ακριβή κέρδη σε ranking Google θα εξαρτηθούν από το πόσο ισορροπημένα ενσωματώνετε όλα αυτά τα μέτρα, αλλά και από το πόσο συνεπείς είστε στη δημιουργία ποιοτικού περιεχομένου. Το περιεχόμενο SEO, άλλωστε, παραμένει βασικός πυλώνας για τη μεγιστοποίηση της οργανικής επισκεψιμότητας. Κλείνοντας, η συνεχής ενημέρωση και η προσαρμογή στις νέες τάσεις αποτελούν τον ιδανικό οδηγό για όσους στοχεύουν σε αύξηση οργανικής επισκεψιμότητας, και κατ’ επέκταση, στο να διατηρούν υψηλό επίπεδο κύρους στην αγορά.

Sources : https://ahrefs.com/blog/ai-bot-block-rates/

Bulletin d'information

Saisissez votre adresse e-mail ci-dessous pour vous abonner à notre lettre d'information

Remplissez le formulaire de contact pour recevoir votre offre.

20%

Remise sur tous nos forfaits
Aenean leo ligulaconsequat vitae, eleifend acer neque sed ipsum. Nam quam nunc, blandit vel, tempus.