Διεύθυνση
Εγνατίας 154 - Θεσσαλονίκη 54636
Τηλέφωνο
+30 2313 098 159
Στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή, το email marketing παραμένει ένα από τα πιο αποδοτικά εργαλεία για μικρομεσαίες επιχειρήσεις που θέλουν να αυξήσουν τις μετατροπές (conversions) και τις πωλήσεις τους. Για κάθε 1 € που επενδύεται στο email marketing, η μέση απόδοση φτάνει περίπου τα 36 € – ένα εκπληκτικό ROI της τάξης του 3600%. Αυτό σημαίνει ότι με σωστή στρατηγική, ακόμα και μια μικρή επιχείρηση μπορεί να δει σημαντική αύξηση των μετατροπών από τις καμπάνιες email της.
Όμως, το να στέλνει κανείς απλώς μαζικά email δεν εγγυάται αποτελέσματα. Χρειάζεται στοχευμένη προσέγγιση και βελτιστοποίηση κάθε πτυχής του email marketing – από το περιεχόμενο και το θέμα του email, μέχρι τον χρόνο αποστολής και τη χρήση σύγχρονων εργαλείων όπως η τεχνητή νοημοσύνη (AI). Σε αυτό το αναλυτικό άρθρο θα δούμε:
Ας ξεκινήσουμε ορίζοντας τι σημαίνει “conversion” στο πλαίσιο του email marketing. Conversion ονομάζουμε κάθε επιθυμητή ενέργεια που πραγματοποιεί ο παραλήπτης ενός email αφού το διαβάσει – για παράδειγμα, μια αγορά στο e-shop σας, μια εγγραφή σε κάποια υπηρεσία ή η συμπλήρωση μιας φόρμας. Ο στόχος μας είναι να μεγιστοποιήσουμε αυτές τις μετατροπές βελτιώνοντας συστηματικά τις καμπάνιες email.
Μια από τις πιο αποτελεσματικές τακτικές για αύξηση των μετατροπών είναι η εξατομίκευση των emails. Αντί να στέλνετε το ίδιο μήνυμα σε όλους, προσαρμόστε το περιεχόμενο ανάλογα με τα χαρακτηριστικά και τις προτιμήσεις κάθε παραλήπτη.
Ξεκινήστε με τμηματοποίηση (segmentation) της λίστας email σας: χωρίστε τους συνδρομητές σε ομάδες βάσει δημογραφικών στοιχείων, ιστορικού αγορών, ενδιαφερόντων κ.λπ. Για παράδειγμα, μπορείτε να δημιουργήσετε ξεχωριστές καμπάνιες για νέους πελάτες, για επαναλαμβανόμενους αγοραστές ή για πελάτες που έχουν δείξει ενδιαφέρον για συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων.
Με την εξατομίκευση, κάθε παραλήπτης λαμβάνει πιο συναφές και ελκυστικό μήνυμα. Αυτό μπορεί να σημαίνει:
Η δύναμη αυτής της προσέγγισης αποτυπώνεται και στα στατιστικά: οι προσωποποιημένες καμπάνιες email μπορούν να αποφέρουν έως και 760% περισσότερα έσοδα σε σχέση με τις μη στοχευμένες, ενώ ειδικά τα εξατομικευμένα call-to-action (CTA) έχουν κατά μέσο όρο 202% υψηλότερο ποσοστό μετατροπής συγκριτικά με γενικά CTA. Επιπλέον, έρευνες δείχνουν ότι τα προσωποποιημένα email αποδίδουν έξι φορές περισσότερες συναλλαγές (π.χ. περισσότερες αγορές) από τα μη προσωποποιημένα. Με απλά λόγια, η εξατομίκευση κάνει τον πελάτη να νιώθει “ξεχωριστός” – και αυτό μεταφράζεται σε περισσότερες ενέργειες και πωλήσεις.
Φροντίστε επίσης τα δεδομένα σας να είναι ενημερωμένα και ακριβή. Καθαρίστε τη λίστα των επαφών σας από ανενεργά emails και τυχόν διπλοεγγραφές, και συλλέξτε πληροφορίες (με νόμιμο και διαφανή τρόπο) για τις προτιμήσεις των πελατών σας. Όσο καλύτερα γνωρίζετε το κοινό σας, τόσο πιο στοχευμένα μπορείτε να κάνετε τα μηνύματά σας. Και θυμηθείτε: η συμμόρφωση με τον GDPR και η αποστολή μηνυμάτων μόνο σε όσους έχουν δώσει ρητή συγκατάθεση δεν είναι μόνο νομική υποχρέωση, αλλά και βέλτιστη πρακτική για να διατηρήσετε την εμπιστοσύνη του κοινού σας.
Ακόμη και μικρές αλλαγές σε ένα email μπορεί να επηρεάσουν τα ποσοστά ανοίγματος και μετατροπών. Εδώ έρχεται να βοηθήσει το A/B testing – η πρακτική του να δοκιμάζετε δύο εκδοχές (Α και Β) ενός στοιχείου, για να δείτε ποια αποδίδει καλύτερα. Για παράδειγμα, μπορεί να δημιουργήσετε δύο εκδοχές ενός email με διαφορετικό θέμα (subject line) και να στείλετε την κάθε εκδοχή σε ένα μικρό ποσοστό της λίστας σας. Αν η εκδοχή Β έχει σημαντικά υψηλότερο open rate (ποσοστό ανοίγματος) από την Α, τότε θα επιλέξετε τη νικήτρια για να τη στείλετε στο υπόλοιπο κοινό.
Το A/B testing δεν περιορίζεται μόνο στο θέμα του email. Μπορείτε να πειραματιστείτε με:
Για να εκτελέσετε ένα σωστό A/B test:
Με συνεχείς πειραματισμούς, θα ανακαλύψετε τι «μιλάει» καλύτερα στο κοινό σας. Ίσως διαπιστώσετε ότι ένα σύντομο και περιεκτικό θέμα αποδίδει καλύτερα από ένα μακροσκελές, ή ότι οι πελάτες σας ανταποκρίνονται περισσότερο σε πιο προσωπικό ύφος γραφής. Το κλειδί είναι να μην υποθέτετε τι λειτουργεί – να το δοκιμάζετε στην πράξη.
Σημείωση: Πειραματιστείτε σταδιακά και αλλάζετε μία μεταβλητή τη φορά. Αν αλλάξετε πολλά στοιχεία ταυτόχρονα, δεν θα ξέρετε ποιο από αυτά επηρέασε την απόδοση.
Η χρονική στιγμή που θα στείλετε ένα email μπορεί να παίξει μεγάλο ρόλο στο αν θα το ανοίξει και θα αλληλεπιδράσει ο παραλήπτης. Οι συνδρομητές σας έχουν συγκεκριμένες συνήθειες: ελέγχουν τα email τους κάποια ώρα κάθε μέρα, είτε το πρωί μόλις ξεκινούν δουλειά, είτε κατά τη διάρκεια του μεσημεριανού διαλείμματος, είτε το βράδυ. Το να βρείτε λοιπόν τον βέλτιστο χρόνο αποστολής για το κοινό σας μπορεί να αυξήσει σημαντικά το open rate και κατά συνέπεια τις μετατροπές.
Γενικά, πολλές μελέτες συστήνουν τις μεσαίες ημέρες της εβδομάδας (Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη) και ώρες μέσα στην ημέρα όπως τα πρωινά ή νωρίς το απόγευμα για υψηλότερα ποσοστά ανταπόκρισης. Για παράδειγμα, μια έρευνα βρήκε ότι το διάστημα 15:00-18:00 την Κυριακή είχε ποσοστό ανοίγματος έως και 94% – ένα εντυπωσιακό εύρημα που δείχνει ότι το κοινό μπορεί να ανταποκρίνεται σε μη προφανείς χρόνους, όταν ο ανταγωνισμός στην inbox του είναι μικρότερος. Αντίθετα, το βράδυ της Παρασκευής θεωρείται από τα χειρότερα χρονικά σημεία, καθώς πολλοί χαλαρώνουν και δεν δίνουν προσοχή στο email εκείνη την ώρα.
Φυσικά, τα παραπάνω αποτελούν γενικές τάσεις. Η δική σας λίστα ίσως συμπεριφέρεται διαφορετικά. Γι’ αυτό, συνδυάστε τα στατιστικά με δοκιμές: πειραματιστείτε στέλνοντας την ίδια καμπάνια σε διαφορετικές ώρες ή ημέρες και συγκρίνετε τα open rates και click rates. Επίσης, λάβετε υπόψη σας την τοποθεσία και ζώνη ώρας του κοινού σας – ειδικά αν έχετε πελάτες και εκτός Ελλάδας. Ένα email που στέλνεται στις 9 π.μ. ώρα Ελλάδος θα φτάσει σε έναν συνδρομητή στις ΗΠΑ τα ξημερώματα, οπότε πιθανότατα θα θαφτεί κάτω από άλλα μηνύματα μέχρι να ξυπνήσει.
Ο στόχος είναι να βρείτε το “γλυκό σημείο” όπου οι παραλήπτες σας είναι πιο δεκτικοί. Παρακολουθήστε τα δεδομένα σας: πολλά εργαλεία email marketing εμφανίζουν στατιστικά για το πότε οι συνδρομητές τείνουν να ανοίγουν τα email τους. Χρησιμοποιήστε αυτά τα insights και χρονοπρογραμματίστε (schedule) τα emails σας την κατάλληλη στιγμή για κάθε τμηματοποιημένη ομάδα κοινού. Με αυτόν τον τρόπο, το μήνυμά σας θα εμφανιστεί στην κορυφή των εισερχομένων όταν ο πελάτης είναι ενεργός, αυξάνοντας τις πιθανότητες αλληλεπίδρασης.
Το θέμα (subject line) ενός email είναι η πρώτη εντύπωση που θα έχει ο παραλήπτης – και καθορίζει σε μεγάλο βαθμό αν θα ανοίξει το email ή θα το προσπεράσει. Ένα ελκυστικό, σχετικό και σαφές θέμα μπορεί να αυξήσει δραστικά το ποσοστό ανοίγματος, ενώ ένα κακό θέμα μπορεί να οδηγήσει το email κατευθείαν στον κάδο ή ακόμα και στα ανεπιθύμητα (spam).
Συμβουλές για καλύτερα subject lines:
Τα δεδομένα επιβεβαιώνουν τη σημασία του καλού θέματος. Σύμφωνα με έρευνες, περίπου 47% των παραληπτών επιλέγουν αν θα ανοίξουν ένα email βάσει αποκλειστικά του θέματος, ενώ το 69% ενδέχεται να χαρακτηρίσει ένα email ως spam με κριτήριο το θέμα. Επιπλέον, οι προσωποποιημένες γραμμές θέματος είναι κατά 26% πιο πιθανό να ανοίξουν συγκριτικά με μη προσωποποιημένες. Γι’ αυτό, πέρα από το θέμα, βεβαιωθείτε ότι και το όνομα αποστολέα (From name) της επιχείρησής σας είναι αναγνωρίσιμο και αξιόπιστο – μαζί με το θέμα αποτελούν τα δύο στοιχεία που βλέπει πρώτα ο χρήστης.
Μην φοβάστε να αφιερώσετε χρόνο στη συγγραφή και βελτίωση των θεμάτων. Μερικές εταιρείες χρησιμοποιούν ακόμη και ειδικά εργαλεία ή AI για να δημιουργήσουν και να αξιολογήσουν διαφορετικές εκδοχές θεμάτων (περισσότερα για αυτά στη συνέχεια). Θυμηθείτε ότι το θέμα είναι η “βιτρίνα” του email σας – αν δεν προσελκύσει τον πελάτη να το ανοίξει, όλο το υπόλοιπο περιεχόμενο (όσο ποιοτικό κι αν είναι) δεν θα το δει ποτέ.
Αφού ο παραλήπτης ανοίξει το email, το περιεχόμενο του μηνύματος πρέπει να τον πείσει να πραγματοποιήσει την επιθυμητή ενέργεια. Κρατήστε το κείμενο κατανοητό, φιλικό και εστιασμένο στην αξία για τον αναγνώστη. Μερικές βέλτιστες πρακτικές για το περιεχόμενο και τα call-to-action:
Στο τέλος, θυμίστε στον παραλήπτη τι πρέπει να κάνει. Ένα δυνατό κλείσιμο μπορεί να επαναλάβει την παρότρυνση (π.χ. “Μην χάσετε την ευκαιρία, πατήστε στο παρακάτω κουμπί για να…”) και να δημιουργήσει αίσθηση επείγοντος. Με ένα καλά δομημένο περιεχόμενο και ένα ισχυρό CTA, θα δείτε περισσότερους αναγνώστες να μετατρέπονται σε πελάτες.
Η τεχνητή νοημοσύνη έχει μπει δυναμικά στο χώρο του marketing, και ένα από τα πρώτα πεδία όπου φάνηκε η αξία της είναι στη δημιουργία κειμένου. Ήδη υπάρχουν εργαλεία που χρησιμοποιούν AI για να προτείνουν ή να δημιουργήσουν αυτόματα ελκυστικές γραμμές θέματος (subject lines) και κείμενα email. Για παράδειγμα, μπορείτε να δώσετε σε ένα AI εργαλείο μερικές πληροφορίες για την καμπάνια σας και αυτό να σας επιστρέψει προτάσεις για θέματα email που είναι βελτιστοποιημένα για υψηλότερο open rate.
Τα οφέλη των AI-generated θεμάτων/κειμένων περιλαμβάνουν:
Παράδειγμα: Η ομάδα marketing της HubSpot κατάφερε να αυξήσει το ποσοστό μετατροπών από τα emails της κατά 82% σε ένα case study, εν μέρει μέσω πειραματισμού με AI στη δημιουργία περιεχομένου. Φανταστείτε να έχετε 10 διαφορετικές παραλλαγές θέματος email έτοιμες μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα – μπορείτε να τις δοκιμάσετε (με A/B test) και να επιλέξετε αυτή που φέρνει τα περισσότερα ανοίγματα.
Εκτός από τα θέματα, το AI μπορεί να βοηθήσει στη συγγραφή του ίδιου του κειμένου του email. Μπορείτε να του ζητήσετε να συντάξει προσχέδια email βάσει ορισμένων bullet points ή να προσαρμόσει το ύφος (π.χ. πιο επίσημο ή πιο χαλαρό). Ωστόσο, προσοχή: πάντα να ελέγχετε και να επεξεργάζεστε το κείμενο που παράγει η μηχανή, ώστε να ευθυγραμμίζεται με το δικό σας ύφος και να είναι 100% ακριβές. Η AI είναι εργαλείο, όχι υποκατάστατο της ανθρώπινης κρίσης. Με τη σωστή χρήση, όμως, μπορεί να σας δώσει ένα προβάδισμα στη δημιουργία περιεχομένου που τραβά την προσοχή και οδηγεί σε περισσότερα conversions.
Η εξατομίκευση που συζητήσαμε προηγουμένως μπορεί να περάσει σε επόμενο επίπεδο με τη βοήθεια της AI, μέσω της λεγόμενης προβλεπτικής εξατομίκευσης (predictive personalization). Εδώ, τα εργαλεία AI αναλύουν μεγάλα σύνολα δεδομένων για τη συμπεριφορά των χρηστών (αγορές, clicks, χρόνος αλληλεπίδρασης, προτιμήσεις) και προσπαθούν να προβλέψουν τι θέλει ή τι θα κάνει στη συνέχεια κάθε μεμονωμένος πελάτης.
Για παράδειγμα, ένα AI μπορεί να μάθει ότι ο χρήστης Α έχει την τάση να αγοράζει παπούτσια περίπου κάθε 6 μήνες, ή ότι ο χρήστης Β ανοίγει πιο συχνά τα email με θέμα σχετικό με τεχνολογία. Με βάση αυτές τις πληροφορίες, η πλατφόρμα email marketing μπορεί:
Με άλλα λόγια, το AI βοηθά να περάσουμε από την απλή τμηματοποίηση σε επίπεδο ομάδων, στην υπερ-εξατομίκευση σε επίπεδο ατόμου. Αυτό ήταν δύσκολο να γίνει χειροκίνητα, αλλά οι αλγόριθμοι machine learning μπορούν να βρουν μοτίβα και να κάνουν προβλέψεις για κάθε άτομο ξεχωριστά. Το αποτέλεσμα; Πιο στοχευμένα μηνύματα που φτάνουν την κατάλληλη στιγμή στον κατάλληλο άνθρωπο, αυξάνοντας σημαντικά τις πιθανότητες μετατροπής.
Δεν είναι τυχαίο ότι ήδη το 63% των marketers δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν εργαλεία AI στο email marketing τους. Όσοι τα αξιοποιούν για εξατομίκευση αναφέρουν 41% αύξηση εσόδων και πάνω από 13% υψηλότερο ποσοστό click-through (CTR) στα emails. Αυτά τα νούμερα δείχνουν πόσο ισχυρή μπορεί να είναι η AI όταν εφαρμόζεται σωστά στην προσωποποίηση του μηνύματος.
Για μια μικρομεσαία επιχείρηση, η προβλεπτική εξατομίκευση μπορεί να σημαίνει π.χ. να χρησιμοποιήσει μια πλατφόρμα CRM/email που ενσωματώνει AI, ώστε να προτείνει αυτόματα ποια προϊόντα να συμπεριληφθούν σε κάθε προωθητικό email για κάθε πελάτη ξεχωριστά. Παρότι ακούγεται προχωρημένο, πολλές σύγχρονες υπηρεσίες (όπως το HubSpot, το Mailchimp και άλλες) αρχίζουν να ενσωματώνουν τέτοιες δυνατότητες, φέρνοντας τη δύναμη των “μεγάλων δεδομένων” και των προβλέψεων στο επίπεδο ακόμη και μιας μικρής επιχείρησης.
Ο αυτοματισμός στο email marketing δεν είναι κάτι νέο – ήδη πολλές επιχειρήσεις χρησιμοποιούν automated workflows (π.χ. αυτόματα emails καλωσορίσματος, υπενθυμίσεις καλαθιού αγορών, σειρές newsletter). Η τεχνητή νοημοσύνη όμως κάνει αυτούς τους αυτοματισμούς πιο “έξυπνους” και αποδοτικούς.
AI και βέλτιστος χρόνος αποστολής: Αντί να στέλνετε όλα τα email μαζικά την ίδια ώρα, τα AI μοντέλα μπορούν να αναλύσουν πότε είναι πιο πιθανό να ανοίξει ο καθένας τα email του. Έτσι, μπορεί η πλατφόρμα να χρονοπρογραμματίσει το κάθε email ξεχωριστά στην ιδανική ώρα για κάθε παραλήπτη. Για παράδειγμα, ένας χρήστης που αλληλεπιδρά περισσότερο τα πρωινά θα λάβει το email νωρίς το πρωί, ενώ ένας άλλος που τσεκάρει το inbox το βράδυ θα το λάβει αργότερα. Αυτός ο εξατομικευμένος χρονοπρογραμματισμός μεγιστοποιεί τα open rates χωρίς να απαιτεί χειροκίνητη προσπάθεια από εσάς.
Triggered καμπάνιες με AI: Πέρα από τις απλές χρονικά προγραμματισμένες ακολουθίες (π.χ. ένα email κάθε εβδομάδα), η AI μπορεί να βοηθήσει να ενεργοποιούνται δυναμικές καμπάνιες βάσει συμπεριφοράς. Για παράδειγμα, αν ένας πελάτης κλικάρει σε ένα συγκεκριμένο προϊόν στο newsletter σας αλλά δεν αγοράσει, ένα AI σύστημα μπορεί να τον εντάξει αυτόματα σε μια drip campaign με περισσότερες πληροφορίες ή προσφορά για αυτό το προϊόν. Αν κάποιος έχει πολύ καιρό να ανοίξει email, μπορεί να ενεργοποιηθεί μια καμπάνια “Μας λείπετε” με έκπτωση επανενεργοποίησης.
Η αξία των αυτοματισμών φαίνεται και από τα αποτελέσματα: τα αυτόματα emails αποδίδουν κατά μέσο όρο 320% περισσότερο έσοδα από ό,τι τα μη αυτοματοποιημένα. Ειδικότερα, τα email υπενθύμισης για εγκαταλελειμμένα καλάθια έχουν περίπου 3 φορές υψηλότερο ποσοστό μετατροπής σε σύγκριση με άλλα είδη email, καθώς στοχεύουν ακριβώς τη στιγμή και το άτομο που έχει δείξει πρόθεση αγοράς. Με την AI, μπορείτε να βελτιώσετε περαιτέρω αυτούς τους αυτοματισμούς – π.χ. το σύστημα μπορεί να προσαρμόσει το περιεχόμενο του email υπενθύμισης ανάλογα με τα προϊόντα που κοίταξε ο πελάτης, ή να προσθέσει μια ειδική προσφορά αν προβλέψει ότι χρειάζεται ένα έξτρα κίνητρο για να ολοκληρώσει την αγορά.
Για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι AI-driven αυτοματισμοί σημαίνουν ότι μπορείτε να έχετε μια “έξυπνη” μηχανή marketing να δουλεύει για εσάς 24/7. Ρυθμίζετε τους κανόνες μία φορά και το σύστημα μαθαίνει και βελτιστοποιεί συνεχώς. Αυτό όχι μόνο εξοικονομεί χρόνο, αλλά εξασφαλίζει ότι κάθε πελάτης λαμβάνει το σωστό μήνυμα, την σωστή στιγμή. Στο ανταγωνιστικό περιβάλλον του email inbox, τέτοια πλεονεκτήματα μπορούν να κάνουν τη διαφορά ανάμεσα σε μια καμπάνια που απλώς εκτελείται και σε μια καμπάνια που φέρνει αποτελέσματα.
Το email marketing προσφέρει τεράστιες δυνατότητες για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα, αρκεί να εφαρμόσουν στρατηγικά τις σωστές πρακτικές. Με την εξατομίκευση του περιεχομένου, τις δοκιμές A/B, τον κατάλληλο συγχρονισμό αποστολής και τη δημιουργία ελκυστικών θεμάτων, μπορείτε να βελτιώσετε σημαντικά τις επιδόσεις των καμπανιών σας. Επιπλέον, η αξιοποίηση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης – από AI-generated κείμενα μέχρι προβλέψεις συμπεριφοράς και έξυπνους αυτοματισμούς – μπορεί να λειτουργήσει σαν πολλαπλασιαστής δύναμης, δίνοντάς σας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και εξοικονομώντας σας χρόνο.
Το κλειδί είναι ο συνδυασμός της ανθρώπινης δημιουργικότητας και στρατηγικής σκέψης, με τη δύναμη των δεδομένων και της τεχνολογίας. Καμία AI δεν γνωρίζει από μόνη της το κοινό σας καλύτερα από εσάς – όμως, στα χέρια σας, μπορεί να γίνει ένα εργαλείο που μεγεθύνει την αποτελεσματικότητα των ενεργειών σας.
Ξεκινήστε λοιπόν σταδιακά: βελτιστοποιήστε τα emails σας με τις τεχνικές που αναφέραμε, δοκιμάστε ένα-ένα τα εργαλεία AI που είναι διαθέσιμα (πολλά εκ των οποίων ενσωματώνονται ήδη στις γνωστές πλατφόρμες email marketing) και παρακολουθήστε στενά τα αποτελέσματα. Με συνεχή βελτίωση και προσαρμογή, θα δείτε το conversion rate σας να αυξάνεται και το email marketing να γίνεται ένα από τα πιο επικερδή κανάλια για την επιχείρησή σας.
Σε μια ελληνική αγορά όπου ο ανταγωνισμός για την προσοχή του καταναλωτή είναι μεγάλος, όσοι αξιοποιήσουν πρώτοι αυτές τις πρακτικές και τεχνολογίες θα έχουν ένα ξεκάθαρο προβάδισμα. Το email inbox των πελατών σας μπορεί να γίνει “χρυσωρυχείο” μετατροπών – αρκεί να το προσεγγίσετε με έξυπνο και φιλικό προς τον χρήστη τρόπο. Καλή επιτυχία στο επόμενο email campaign σας!
Πηγή: https://blog.hubspot.com/marketing/ai-email-conversions