Διεύθυνση
Εγνατίας 154 - Θεσσαλονίκη 54636
Τηλέφωνο
+30 2313 098 159
Σε έναν κόσμο όπου η πληροφορία ρέει ασταμάτητα και η πρόσβαση στις αγορές είναι πιο εύκολη από ποτέ, η ανάγκη για Διαφοροποίηση γίνεται ολοένα και πιο επιτακτική. Σκεφτείτε, για παράδειγμα, πόσες φορές έχετε βρεθεί στη θέση του καταναλωτή και έχετε προσπαθήσει να επιλέξετε ανάμεσα σε δύο, τρία ή ακόμα και δεκάδες παρόμοια προϊόντα ή υπηρεσίες.
Η έννοια της “μοναδικότητας” αποτελεί κεντρικό στοιχείο όχι μόνο για την ανάπτυξη μιας επαγγελματικής πορείας, αλλά και για την ολοκληρωμένη παρουσία μας στην αγορά ως άτομα ή ως επιχειρήσεις. Πολύ συχνά, όταν κάποιος αναρωτιέται “τι με καθιστά διαφορετικό από τους άλλους;” ή “με ποιον τρόπο θα πετύχω να ξεχωρίσω σε μια ανταγωνιστική βιομηχανία;”, η απάντηση κρύβεται ακριβώς στη δύναμη της μοναδικότητας. Αυτή είναι η αρχή πίσω από αυτό που στο χώρο του Marketing ονομάζουμε USP (Unique Selling Proposition) ή στα ελληνικά “Μοναδική Πρόταση Αξίας”. Η ικανότητα να διατυπώσουμε, να προωθήσουμε και να υποστηρίξουμε με συνέπεια το τι μας κάνει πραγματικά διαφορετικούς είναι καθοριστικής σημασίας για την Επαγγελματική Επιτυχία, την ανάπτυξη της Αναγνωρισιμότητας μας και τη δημιουργία ενός σταθερού προσωπικού ή εταιρικού Branding.
Σε έναν κόσμο όπου η πληροφορία ρέει ασταμάτητα και η πρόσβαση στις αγορές είναι πιο εύκολη από ποτέ, η ανάγκη για Διαφοροποίηση γίνεται ολοένα και πιο επιτακτική. Σκεφτείτε, για παράδειγμα, πόσες φορές έχετε βρεθεί στη θέση του καταναλωτή και έχετε προσπαθήσει να επιλέξετε ανάμεσα σε δύο, τρία ή ακόμα και δεκάδες παρόμοια προϊόντα ή υπηρεσίες. Ποιος είναι ο καθοριστικός παράγοντας που σας ωθεί προς τη μία ή την άλλη επιλογή; Συχνά, πρόκειται για τη σαφήνεια στην παρουσίαση μιας μοναδικής ιστορίας, ενός χαρακτηριστικού ή απλώς την ικανότητα της εκάστοτε επιχείρησης να επικοινωνεί καλύτερα γιατί είναι ξεχωριστή. Αυτή η διαφορά μπορεί να μην περιορίζεται σε πρακτικά θέματα, όπως η τιμή ή τα τεχνικά χαρακτηριστικά, αλλά να έχει να κάνει με την προσωπική ταυτότητα της μάρκας, τη συναισθηματική της απήχηση ή ακόμα και τις αξίες που εκπροσωπεί.
Όταν μιλάμε για μοναδικότητα, δεν εννοούμε απλώς την επινόηση ενός διαφημιστικού σλόγκαν ή μιας έξυπνης ατάκας που “πουλάει”. Στην ουσία, η μοναδικότητα αναδύεται από την αυθεντικότητα. Η αυθεντικότητα είναι το αληθινό υπόβαθρο στο οποίο πατάει ο επαγγελματίας ή η επιχείρηση, ξεκινώντας από την εσωτερική ταυτότητα και επεκτεινόμενη προς τα έξω ως μια ισχυρή και συνεκτική εικόνα. Εδώ έρχεται να παίξει ρόλο το Branding: η συνειδητή διαδικασία δημιουργίας και καλλιέργειας της προσωπικής ή εταιρικής μας μάρκας. Το Branding δεν είναι απλώς η σχεδίαση ενός λογοτύπου ή η επιλογή χρωμάτων για την ιστοσελίδα μας. Περιλαμβάνει το συναίσθημα που δημιουργεί η επαφή με το κοινό μας, τις υποσχέσεις που δίνουμε και τις εμπειρίες που προσφέρουμε σε πελάτες και συνεργάτες. Εάν αυτό το Branding βασίζεται σε μια ουσιώδη μοναδικότητα, τότε χτίζουμε κάτι που δύσκολα αντιγράφεται από τον ανταγωνισμό.
Φυσικά, το να ανακαλύψουμε αυτή τη μοναδικότητα δεν είναι πάντα μια αυτόματη διαδικασία. Πολλές φορές απαιτείται να στρέψουμε το βλέμμα μας προς τα μέσα, να σκεφτούμε προσεκτικά ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που μας διαφοροποιούν, ποιος είναι ο απώτερος στόχος μας, ποιο είναι το αληθινό κίνητρο που τροφοδοτεί τις ενέργειές μας. Η Στρατηγική περιεχομένου που θα ακολουθήσουμε, δηλαδή το πώς θα επικοινωνήσουμε προς τα έξω αυτό που είμαστε, καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την επιτυχία μας. Και εδώ, η διαμόρφωση της προσωπικής μας αφήγησης (storytelling) διαδραματίζει κομβικό ρόλο. Ένα αφήγημα που μιλάει για την ιστορία μας, τις προκλήσεις που αντιμετωπίσαμε, τις καινοτομίες που φέραμε και τα οφέλη που μπορεί να αποκομίσει το κοινό από εμάς, αποτελεί το πιο ισχυρό “όπλο” στη μάχη της Προσωπικής ταυτότητας.
Πρέπει να τονίσουμε ότι σε επίπεδο Marketing, η μοναδικότητα δεν μεταφράζεται μόνο στην απόπειρα να επινοήσουμε ένα στοιχείο πρωτοτυπίας. Σε πολλές περιπτώσεις, η αληθινή Διαφοροποίηση βρίσκεται στο πώς αλληλεπιδρούμε με το κοινό μας, πώς φροντίζουμε να κατανοούμε τις ανάγκες και τους προβληματισμούς τους, πώς προσαρμόζουμε τις λύσεις που προσφέρουμε ή ακόμα και στο πώς προβάλλουμε το δικό μας “ανθρώπινο πρόσωπο”. Διότι, ανεξαρτήτως πόσο εξειδικευμένα ή υψηλής ποιότητας είναι τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες μας, αυτό που συνδέει πραγματικά εμάς με το κοινό μας είναι η αίσθηση ότι αντιλαμβανόμαστε τις πραγματικές τους ανάγκες και επιδιώκουμε να τις καλύψουμε με συνέπεια και σεβασμό. Αυτή η αντίληψη μπορεί να συνοψιστεί στην έννοια του “Ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος” – αν δηλαδή η επιχείρηση, ή ο ίδιος ο επαγγελματίας, κατέχει ένα χαρακτηριστικό που αποδίδει υψηλή αξία στον τελικό αποδέκτη.
Ένα από τα πιο κοινά λάθη που συμβαίνουν, ωστόσο, είναι η υπεραπλούστευση της μοναδικότητας. Ορισμένες φορές, οι επιχειρήσεις μιλούν για πρωτοποριακά χαρακτηριστικά, που όμως σύντομα γίνονται κοινός τόπος στην αγορά, με αποτέλεσμα η προσπάθεια για Διαφοροποίηση να καταλήγει στην ουσία κενή. Επίσης, είναι πιθανό να ταυτίσουμε τη μοναδικότητα μόνο με την καινοτομία, λησμονώντας πως η μοναδικότητα μπορεί να βρίσκεται ακόμα και στην άριστη εξυπηρέτηση ή στη συγκεκριμένη εξειδίκευση που έχει ένας επαγγελματίας. Για παράδειγμα, μια μικρή οικογενειακή επιχείρηση εστίασης σε ένα τουριστικό νησί, μπορεί να ξεχωρίσει από τις αντίστοιχες επιχειρήσεις, προσφέροντας πιο ζεστή φιλοξενία και μια αίσθηση αυθεντικότητας που λείπει από τις μεγάλες μονάδες. Αυτό είναι μοναδικότητα, και ίσως να έχει μεγαλύτερη βαρύτητα από το απλώς να αναφέρεις ότι “τα φαγητά μας είναι τα πιο αγνά” ή “οι τιμές μας είναι οι φθηνότερες”.
Σε κάθε περίπτωση, η πρόκληση για τον σύγχρονο επαγγελματία είναι να βρει, να επιβεβαιώσει και εντέλει να κοινοποιήσει αυτή τη μοναδικότητα στο κοινό-στόχο. Εδώ έρχεται η έννοια της Στόχευσης κοινού: πρέπει να ξέρουμε με ποιον μιλάμε, σε ποιον θέλουμε να δείξουμε τη διαφορετικότητά μας. Πώς όμως γίνεται αυτό; Ας δούμε μερικά σημαντικά βήματα που μπορούν να αποτελέσουν οδηγό:
Όλα τα παραπάνω λειτουργούν αρμονικά υπό την ομπρέλα του Marketing. Η μοναδικότητα είναι ένα δυνατό “όχημα” που μπορεί να οδηγήσει σε πολλαπλά οφέλη, από την αύξηση της Αναγνωρισιμότητας, μέχρι τη δημιουργία σταθερών σχέσεων εμπιστοσύνης με το κοινό μας και φυσικά τη βελτιστοποίηση των πωλήσεων. Οι μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο έχουν αναπτύξει μια ισχυρή μοναδικότητα όχι απλώς επειδή είχαν κεφάλαια να διαθέσουν, αλλά κυρίως επειδή κατάλαβαν έγκαιρα τη σημασία της ουσιαστικής διαφοροποίησης. Παράδειγμα, η Apple όλα αυτά τα χρόνια λανσάρει την εικόνα μιας εταιρείας που συνδυάζει την καινοτομία με την απλότητα, και αυτό της χαρίζει ένα σχεδόν φανατικό κοινό. Είτε μας αρέσουν τα προϊόντα της είτε όχι, δεν μπορούμε να αρνηθούμε ότι υπάρχει μια σαφής προσωπικότητα πίσω από το Brand, η οποία παραπέμπει στο “Think Different”.
Στην Ελλάδα, μπορούμε να παρατηρήσουμε μικρότερα, αλλά χαρακτηριστικά παραδείγματα. Επιχειρήσεις τοπικών προϊόντων που προβάλλουν τη μοναδικότητά τους μέσα από παραδοσιακές συνταγές και πρώτες ύλες, εστιατόρια που κάνουν focus στο αγρόκτημα όπου καλλιεργούνται τα υλικά ή ακόμα και εταιρείες τεχνολογίας που δίνουν έμφαση στην προσφορά ταχύτατης και εξειδικευμένης υποστήριξης. Όλα αυτά συνθέτουν το πλαίσιο μιας “αυθεντικής” πρότασης αξίας, που δεν προσδιορίζεται μόνο από το τι πουλάνε, αλλά και από το γιατί το πουλάνε και πώς.
Ουσιαστικά, η μοναδικότητα είναι μια υπόσχεση στον εαυτό μας και στο κοινό μας πως θα είμαστε συνεπείς σε κάτι που εμείς και μόνο εμείς μπορούμε να προσφέρουμε με τον συγκεκριμένο τρόπο. Ακόμα και αν δεν είμαστε πραγματικά “οι μόνοι στον κόσμο” που παρέχουν μια υπηρεσία ή παράγουν ένα είδος προϊόντος, η μοναδικότητα προκύπτει από το σύνολο των στοιχείων: η ιστορία, το πάθος, ο τρόπος προσέγγισης του κοινού, η συνέπεια λόγων και πράξεων, οι διασυνδέσεις, οι λεπτομέρειες που δίνουμε στα προϊόντα, οι άνθρωποι που βρίσκονται πίσω από τη σκηνή.
Παρακάτω ακολουθεί μια πιο αναλυτική ανάπτυξη του θέματος, εμπλουτισμένη με παραδείγματα και επιπρόσθετες ιδέες, ώστε να γίνει ακόμα πιο σαφές πώς μπορούμε να καλλιεργήσουμε τη μοναδικότητα και να την αξιοποιήσουμε στην επαγγελματική και προσωπική μας ζωή.
Σε μια εποχή όπου το κοινό βομβαρδίζεται από πληροφορίες, η προσωπική ιστορία αποτελεί ανάσα φρεσκάδας. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα όταν η ιστορία αυτή έχει στοιχεία ανθρώπινης προσπάθειας, πάθους και υπέρβασης δυσκολιών. Όλοι μπορούμε να ταυτιστούμε με κάποιον που προσπαθεί να κάνει κάτι διαφορετικό, ιδίως αν προέρχεται από μια ταπεινή αφετηρία ή είχε σημαντικά εμπόδια να αντιμετωπίσει. Στο πλαίσιο του Marketing, μια τέτοια ιστορία γίνεται η βάση του USP σας. Για παράδειγμα, αν στήσατε μια εταιρεία λογισμικού χωρίς να έχετε εξαρχής επενδυτές, βασιζόμενοι στην αυτοδίδακτη γνώση και σε μια ισχυρή ομάδα συνομηλίκων, μπορείτε να αξιοποιήσετε αυτή την ιστορία ως εργαλείο Branding. Οι πελάτες μπορεί να δουν μέσα από αυτή τη διαδικασία το πάθος σας για την τεχνολογία και την αφοσίωσή σας στην παροχή πραγματικών λύσεων. Αν ενισχυθεί αυτή η αφήγηση με γνήσιες αξίες (όπως η ειλικρίνεια, η υποστήριξη της τοπικής κοινωνίας κ.τ.λ.), τότε η διαφορά γίνεται πιο έντονη σε σχέση με επιχειρήσεις που έχουν απλώς ένα “απρόσωπο” προφίλ.
Σήμερα, η έννοια της μοναδικότητας επεκτείνεται και στον τρόπο που προσφέρουμε τις υπηρεσίες ή τα προϊόντα μας. Δεν αρκεί να έχουμε μια γενική “καλή” λύση. Το κοινό εκτιμά όλο και περισσότερο την προσωποποιημένη εμπειρία. Έτσι, μπορούμε να διαμορφώσουμε διαδικτυακές πλατφόρμες που καταγράφουν τις ανάγκες των χρηστών και τους προτείνουν λύσεις κομμένες και ραμμένες στα μέτρα τους. Εάν είμαστε ελεύθεροι επαγγελματίες, μπορούμε να προσφέρουμε συμβουλευτικές υπηρεσίες που δεν έχουν τον ίδιο “καλούπι” για κάθε πελάτη, αλλά προσαρμόζονται στο προφίλ και στις ανάγκες του εκάστοτε ανθρώπου ή επιχείρησης. Αυτό μπορεί να γίνει το δικό μας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα: η ικανότητα να ακούμε, να αναλύουμε και να δημιουργούμε εξειδικευμένες λύσεις που πραγματικά μετρούν.
Η ψηφιακή εποχή παρέχει αναρίθμητα εργαλεία για να αναδείξουμε τη μοναδικότητά μας στο ευρύτερο κοινό, πολύ πιο γρήγορα και οικονομικά από ό,τι στο παρελθόν. Μέσα από τα social media, τα προσωπικά ιστολόγια, τα podcasts και τα βίντεο, μπορούμε να μοιραστούμε τις ιδέες μας με ανθρώπους από κάθε γωνιά του κόσμου. Η Στρατηγική περιεχομένου παίζει καθοριστικό ρόλο εδώ: το μήνυμα πρέπει να είναι σαφές, συνεπές και αρκετά ενδιαφέρον ώστε να τραβήξει την προσοχή σε έναν κατακλυσμό από πληροφορίες. Η ευκολία διαμοιρασμού του περιεχομένου μάς βοηθά να χτίσουμε τη δική μας κοινότητα (community building), η οποία με τη σειρά της στηρίζει ακόμα περισσότερο τη μοναδικότητά μας. Μια ενεργή διαδικτυακή κοινότητα που εκτιμά αυτό που κάνουμε, θα μας δώσει ανατροφοδότηση, θα διαδώσει το όνομά μας και θα λειτουργήσει ως “πρεσβευτής” του Brand μας.
Όπως ήδη αναφέρθηκε, ένας από τους ισχυρότερους τρόπους για να κερδίσουμε την προσοχή και την εμπιστοσύνη του κοινού είναι η συναισθηματική σύνδεση. Αυτό είναι ένα σημείο όπου η μοναδικότητα μπορεί να λάμψει. Όταν καταφέρνουμε να εντοπίσουμε το συναίσθημα που κρύβεται πίσω από την αγοραστική απόφαση – είτε αυτό είναι η ανάγκη για σιγουριά, η επιθυμία για επιτυχία, η αναζήτηση της ομορφιάς ή της ασφάλειας – μπορούμε να διαμορφώσουμε την επικοινωνία μας έτσι ώστε να ανταποκρίνεται σε αυτό το συναίσθημα. Η μοναδικότητά μας δίνει τότε ένα λόγο στο κοινό να αισθανθεί ότι “ανήκει” σε κάτι ξεχωριστό, κάτι που δεν βρίσκει παντού. Για παράδειγμα, μια μάρκα ρούχων που αξιοποιεί βιώσιμα υλικά και στηρίζει το δίκαιο εμπόριο, δημιουργεί μια συναισθηματική γέφυρα με όσους ενδιαφέρονται για το περιβάλλον και την κοινωνική δικαιοσύνη.
Δεν μπορούμε να μιλήσουμε για μοναδικότητα χωρίς να αναφερθούμε στην εμπιστοσύνη. Αν κάποιος δεν εμπιστεύεται την επιχείρησή μας ή τον επαγγελματικό μας χαρακτήρα, τότε η προβολή μιας υποτιθέμενης μοναδικότητας δεν θα έχει αντίκτυπο. Η εμπιστοσύνη χτίζεται μέσα από τη διαφάνεια, την ειλικρίνεια και τη συνέπεια. Εάν υποσχόμαστε μια συγκεκριμένη εμπειρία ή αξία (όπως “πρώτοι σε αξιοπιστία”, “οι πιο φιλικοί συνεργάτες”, “εγγύηση άμεσης εξυπηρέτησης”), πρέπει να τηρούμε την υπόσχεση αυτή στην πράξη. Διαφορετικά, το κοινό αντιλαμβάνεται ότι η “μοναδικότητα” δεν είναι παρά ένα επιφανειακό τέχνασμα, και η φήμη μας πλήττεται ανεπανόρθωτα. Ειδικά σε μικρές αγορές ή σε κλάδους όπου ο ανταγωνισμός είναι αδυσώπητος, η παραμικρή αθέτηση του Brand promise μπορεί να οδηγήσει σε ταχεία απαξίωση.
Εάν προσπαθούμε να τα κάνουμε όλα, είναι πολύ πιθανό να μην καταφέρουμε να διακριθούμε σε τίποτα συγκεκριμένο. Γι’ αυτό, πολλές φορές η “μοναδικότητα” ταυτίζεται με την εξειδίκευση. Επιλέγουμε ένα συγκεκριμένο τομέα ή υποτομέα, στον οποίο μπορούμε να γίνουμε οι “ειδικοί” ή οι “go-to” επαγγελματίες. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα απορρίψουμε ευκαιρίες εκτός αυτού του πλαισίου, αλλά ότι χτίζουμε ένα σταθερό έρεισμα και μια ταυτότητα γύρω από τον τομέα που πραγματικά μας εμπνέει και μας χαρακτηρίζει. Η εξειδίκευση μεταφράζεται σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, διότι θα προσελκύουμε πελάτες που χρειάζονται ακριβώς αυτό το είδος γνώσης ή υπηρεσίας. Με την πάροδο του χρόνου, το όνομά μας συνδέεται άρρηκτα με μια εξειδικευμένη λύση, και αυτό ενισχύει την Αναγνωρισιμότητα μας.
Όλο και περισσότεροι καταναλωτές και επαγγελματίες ενδιαφέρονται να συνεργάζονται με εταιρείες και άτομα που δείχνουν ευαισθησία σε θέματα κοινωνικής δικαιοσύνης, ισότητας, περιβάλλοντος και βιώσιμης ανάπτυξης. Η μοναδικότητα, λοιπόν, μπορεί να αναδειχθεί όταν συνδέουμε τις δράσεις μας με μια ανώτερη αποστολή, η οποία ωφελεί το κοινωνικό σύνολο. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει φιλανθρωπικές δράσεις, τη χρήση βιώσιμων μεθόδων παραγωγής, τη στήριξη τοπικών κοινοτήτων ή την προώθηση της πολυμορφίας στον χώρο εργασίας. Τέτοιες πρωτοβουλίες δημιουργούν ένα πιο ευρύ πλαίσιο για τη μοναδικότητά μας και αποκαλύπτουν τις πραγματικές μας αξίες. Προσελκύουν κοινά που μοιράζονται ανάλογες ευαισθησίες και χτίζουν ισχυρότερους δεσμούς εμπιστοσύνης.
Εάν εφαρμόσουμε όλα τα παραπάνω με συνέπεια και σωστό προγραμματισμό, θα δούμε χειροπιαστά οφέλη. Η ισχυρή μοναδικότητα συνεισφέρει στην Επαγγελματική επιτυχία, τόσο βραχυπρόθεσμα (περισσότερες πωλήσεις, συνεργασίες, αναγνωρισιμότητα) όσο και μακροπρόθεσμα (δημιουργία ανθεκτικού Brand που μπορεί να ξεπεράσει τις δυσκολίες της αγοράς). Επιπλέον, προσφέρει καλύτερη ψυχολογική ικανοποίηση στον επαγγελματία, διότι επιβεβαιώνει ότι πράγματι παρέχει αξία σε ανθρώπους που την έχουν ανάγκη. Με άλλα λόγια, δεν είναι απλώς θέμα ατομικού κέρδους, αλλά και προσωπικής ολοκλήρωσης.
Η μοναδικότητα δεν είναι μια “μία κι έξω” ενέργεια. Πρέπει να αξιολογείται διαρκώς, ώστε να βλέπουμε αν παραμένει σχετική και ελκυστική για το κοινό μας. Παίζουν ρόλο παράγοντες όπως οι τεχνολογικές εξελίξεις, οι αλλαγές στις προτιμήσεις των καταναλωτών, οι νέοι ανταγωνιστές που εμφανίζονται και τα στρατηγικά μας λάθη. Συνεπώς, είναι απαραίτητο να επαναξιολογούμε το USP μας και να το ανανεώνουμε, να διατηρούμε φρέσκο το Branding μας και να επανεξετάζουμε τους πυλώνες της Προσωπικής ταυτότητας που έχουμε χτίσει. Αυτό δεν σημαίνει ότι χάνουμε την αυθεντικότητά μας, αλλά ότι φροντίζουμε να διατηρούμε τον “σφυγμό” της αγοράς.
Το να υποστηρίζουμε πως είμαστε μοναδικοί αλλά να το εφαρμόζουμε μόνο στο διαφημιστικό μας υλικό, είναι ανεπαρκές. Η μοναδικότητα πρέπει να εισχωρεί σε κάθε επίπεδο της καθημερινής λειτουργίας μας. Από το πώς συμπεριφερόμαστε στους εργαζομένους μας και στους συνεργάτες μας, μέχρι το πώς σχεδιάζουμε τα προϊόντα και τις διαδικασίες παραγωγής. Είναι μια συνολική φιλοσοφία που απαιτεί δέσμευση από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη. Αν για παράδειγμα μια επιχείρηση ισχυρίζεται ότι παρέχει “τη φιλικότερη εξυπηρέτηση πελατών στην αγορά”, αυτό πρέπει να γίνεται ορατό ανά πάσα στιγμή όταν κάποιος τηλεφωνεί για υποστήριξη, όταν επισκέπτεται ένα φυσικό κατάστημα ή όταν στέλνει μήνυμα στο online chat.
Εάν η μοναδικότητα αποτελεί κεντρική στρατηγική μιας επιχείρησης, τότε ολόκληρο το ανθρώπινο δυναμικό πρέπει να εκπαιδευτεί και να ενθαρρυνθεί να ενστερνιστεί αυτή την κουλτούρα. Οι εργαζόμενοι αποτελούν τους πρώτους “πρεσβευτές” του Brand, καθώς αυτοί αλληλεπιδρούν καθημερινά με τους πελάτες και το ευρύτερο κοινό. Είναι σημαντικό να νιώθουν ότι αποτελούν μέρος ενός ιδιαίτερου οράματος, ότι η συνεισφορά τους είναι ουσιαστική και ότι συμμετέχουν σε κάτι μεγαλύτερο από μια απλή εργασιακή σχέση. Όταν το προσωπικό βιώνει και αντιλαμβάνεται τη μοναδικότητα της επιχείρησης, το μεταφέρει αβίαστα σε κάθε δράση, από το customer service μέχρι το κομμάτι της καινοτομίας.
Μια από τις πλέον υποτιμημένες πτυχές της μοναδικότητας είναι ότι μπορεί να καταστήσει μια επιχείρηση ή έναν επαγγελματία πιο ανθεκτικό στις κρίσεις. Όταν έχουμε αποκτήσει μια πιστή κοινότητα που ταυτίζεται με τις αξίες μας, όταν έχουμε ένα διαφοροποιημένο μοντέλο λειτουργίας, είναι πιο πιθανό να ξεπεράσουμε περιόδους ύφεσης ή αυξημένου ανταγωνισμού. Επιπλέον, η ισχυρή φήμη που συνοδεύει μια αληθινή μοναδικότητα, δίνει κίνητρο σε πελάτες και συνεργάτες να παραμείνουν στο πλευρό μας ακόμα και όταν τα πράγματα δυσκολεύουν. Αυτοί οι παράγοντες λειτουργούν ως σανίδα σωτηρίας σε ένα περιβάλλον επιχειρηματικότητας που χαρακτηρίζεται από αβεβαιότητα και ταχείες αλλαγές.
Η μοναδικότητα δεν είναι απλώς μια λέξη-κλειδί ή μια μόδα στο Marketing. Είναι ο πυρήνας της αξίας που μπορούμε να προσφέρουμε στους άλλους, είτε είμαστε επαγγελματίες, επιχειρηματίες ή δημιουργοί. Η ουσία της βρίσκεται στην αναζήτηση και την ανάδειξη αυτού που μας διαφοροποιεί από τον πολυπληθή ανταγωνισμό, στην ικανότητα να το επικοινωνούμε με σαφήνεια και στην επιθυμία να το υπηρετούμε καθημερινά με συνέπεια. Απαιτείται ενδοσκόπηση, τόλμη, έρευνα, δημιουργικότητα και προσήλωση σε ένα υψηλότερο όραμα. Όταν όμως αυτό το όραμα παίρνει σάρκα και οστά, δημιουργεί ένα ισχυρότερο Brand, αυξάνει την Αναγνωρισιμότητα, ενισχύει τη Στρατηγική περιεχομένου και τελικά οδηγεί σε πιο ουσιαστικές σχέσεις με το κοινό και τους πελάτες μας.
Σε προσωπικό επίπεδο, η ανάπτυξη της μοναδικότητάς μας μπορεί να μας κάνει να νιώσουμε πιο ολοκληρωμένοι και ικανοποιημένοι από τον δρόμο που επιλέγουμε. Σε επιχειρηματικό επίπεδο, μάς επιτρέπει να ξεχωρίσουμε και να αντέξουμε σε περιόδους αμφισβήτησης ή μεταβολών στην αγορά. Σε κοινωνικό επίπεδο, μπορεί να υπηρετήσει μεγαλύτερα οράματα, όταν η μοναδικότητά μας αντικατοπτρίζει αξίες και συνεισφέρει στην επίλυση σημαντικών προβλημάτων.
Εντέλει, η μοναδικότητα είναι ο μοχλός που μπορεί να σηκώσει όλο το βάρος της επιχειρηματικής και επαγγελματικής μας προσπάθειας, φέρνοντας πιο κοντά το κοινό στο οποίο απευθυνόμαστε. Είναι ένας ζωντανός οργανισμός, μια “ταμπέλα” της ουσίας μας που όμως συνεχώς εξελίσσεται και επαναπροσδιορίζεται. Ο δρόμος για να την ανακαλύψουμε και να την επικοινωνήσουμε δεν είναι πάντα εύκολος, αλλά είναι αυτός που ανταμείβει πιο ουσιαστικά, διότι στο τέλος της διαδρομής περιμένει κάτι πραγματικά πολύτιμο: η αυθεντική σύνδεση, η ευκαιρία να προσφέρουμε αληθινή αξία και να αναγνωριστούμε για αυτό.
Πηγή: https://blog.hubspot.com/marketing/what-makes-you-unique/