Διεύθυνση
Εγνατίας 154 - Θεσσαλονίκη 54636
Τηλέφωνο
+30 2313 098 159
Σε αυτό το άρθρο, θα εμβαθύνουμε στον κόσμο του SEO, των διαφορετικών ειδών λέξεων-κλειδιά, αλλά και στις τεχνικές που μπορείτε να εφαρμόσετε ώστε να αναπτύξετε μια βέλτιστη στρατηγική SEO που θα σας βοηθήσει να βγαίνετε στην κορυφή των αποτελεσμάτων σε κάθε Google search. Η εφαρμογή των κατάλληλων λέξεων-κλειδιών, από την ανάλυσή τους μέχρι τη φυσική ενσωμάτωση τους στο περιεχόμενό σας, μπορεί να κάνει τη διαφορά ανάμεσα σε μια ισχυρή ψηφιακή παρουσία και μία μέτρια.
Αν σκέφτεστε τη βελτίωση της διαδικτυακής σας παρουσίας, δεν υπάρχει πιθανώς καλύτερο σημείο αφετηρίας από την έμφαση που δίνετε στα σωστά keywords. Η χρήση κατάλληλων όρων στις σελίδες σας οδηγεί σε υψηλότερες θέσεις στη SERP (Σελίδα Αποτελεσμάτων Μηχανών Αναζήτησης), βελτιώνοντας έτσι την επισκεψιμότητά σας. Το SEO (Search Engine Optimization) δεν είναι απλώς μια «τεχνική λύση»· είναι μια ολοκληρωμένη προσέγγιση που διέπει κάθε λεπτομέρεια του περιεχομένου, της δομής και της διαδικτυακής στρατηγικής σας.
Η επιλογή λέξεων-κλειδιών που έχουν υψηλό όγκο αναζήτησης αλλά και συνάφεια με το αντικείμενό σας, διασφαλίζει ότι θα φέρει στις σελίδες σας αυτούς που πραγματικά ενδιαφέρονται για ό,τι προσφέρετε. Η τέχνη έγκειται στην ισορροπία μεταξύ ανταγωνιστικότητας της λέξης (ή αλλιώς keyword difficulty) και σχετικότητας. Ακόμη και οι «μεγάλες» λέξεις-κλειδιά ή αυτές που θεωρούνται «short tail», μπορεί να έχουν δυσθεώρητο ανταγωνισμό. Από την άλλη, οι long-tail λέξεις-κλειδιά συχνά συγκεντρώνουν λιγότερες αναζητήσεις, αλλά τείνουν να έχουν πιο στοχευμένο κοινό και μικρότερο ανταγωνισμό.
Στις επόμενες ενότητες θα δούμε αναλυτικά τα είδη λέξεων-κλειδιών: informational, navigational, transactional και commercial, πώς να τις επιλέγετε και πώς να τις ενσωματώνετε φυσικά, προκειμένου να ενισχύσετε τη συνολική σας στρατηγική στο περιεχόμενο μάρκετινγκ.
Οι Τέσσερις Κύριες Κατηγορίες Λέξεων-Κλειδιά
Σύμφωνα με την τυποποίηση που έχει επικρατήσει στον χώρο του SEO, υπάρχουν τέσσερα βασικά είδη λέξεων-κλειδιών. Η διάκριση αυτή βασίζεται κυρίως στην πρόθεση αναζήτησης του χρήστη, δηλαδή στο search intent. Κατανοώντας τις ιδιαιτερότητές τους, θα είστε σε θέση να οργανώσετε καλύτερα και να εμπλουτίσετε το περιεχόμενό σας, επιτυγχάνοντας πιο στοχευμένες επισκέψεις και υψηλότερο conversion rate (εφόσον επιδιώκετε πωλήσεις ή εγγραφές).
Οι ενημερωτικές λέξεις-κλειδιά χρησιμοποιούνται από όσους αναζητούν πληροφόρηση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ερωτήματα τύπου «πώς να κάνω…», «τι είναι το…», «ορισμός του…» κ.λπ. Αυτές οι λέξεις-κλειδιά συνήθως περιλαμβάνουν ουσιαστικούς όρους, ερωτηματικές φράσεις και σύνθετες αναζητήσεις με σκοπό την ενημέρωση.
Ο χρήστης σπάνια βρίσκεται στη φάση της αγοράς όταν πληκτρολογεί αυτές τις αναζητήσεις. Αναζητά κυρίως πληροφορίες, συμβουλές ή επεξηγήσεις. Για τους marketers, οι informational keywords αποτελούν εξαιρετική ευκαιρία να χτίσουν αξιοπιστία και εμπιστοσύνη με το κοινό τους. Για παράδειγμα, αν ο στόχος σας είναι να προσελκύσετε αναγνώστες στο blog της εταιρείας σας, αυτές οι λέξεις-κλειδιά μπορούν να φέρουν σταθερή και αυξανόμενη οργανική επισκεψιμότητα.
Παράδειγμα:
Ακόμα κι αν οι χρήστες δεν είναι έτοιμοι να αγοράσουν, εφόσον βρουν χρήσιμες πληροφορίες στην ιστοσελίδα σας, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να θυμηθούν το όνομά σας και να επιστρέψουν, όταν θα βρίσκονται στη φάση της αγοράς.
Οι navigational keywords αφορούν χρήστες που αναζητούν συγκεκριμένες ιστοσελίδες ή εμπορικά σήματα. Αν κάποιος θέλει να μπει στον επίσημο ιστότοπο μιας εταιρείας, σπάνια πληκτρολογεί ολόκληρο το URL στη γραμμή διευθύνσεων. Αντίθετα, αναζητά απλώς το όνομα της εταιρείας στη Google search και κάνει κλικ στο πρώτο αποτέλεσμα που εμφανίζεται. Έτσι, ερωτήματα όπως «Facebook login», «Twitter», «Amazon laptop section» κ.λπ. ανήκουν σε αυτή την κατηγορία.
Όσο περισσότερο αναγνωρίσιμο είναι το brand, τόσο υψηλότερες είναι οι αναζητήσεις για τις συγκεκριμένες πλοηγήσιμες λέξεις-κλειδιά. Αν το δικό σας εμπορικό σήμα είναι γνωστό, προσπαθήστε να διασφαλίσετε ότι κατέχετε την πρώτη θέση στις αναζητήσεις που αφορούν το όνομα και τις υπηρεσίες σας. Αυτό γίνεται εφικτό με σωστή δομή του site, κατανοητά URLs και φυσικά σωστή σήμανση της ιστοσελίδας. Μια καλή meta περιγραφή σε συνδυασμό με ενδείξεις brand authority μπορεί να σας βοηθήσει να παραμείνετε «ιδιοκτήτες» των πρώτων οργανικών αποτελεσμάτων, αποτρέποντας ανταγωνιστές ή τυχόν παραπλανητικές σελίδες να σφετεριστούν το brand name σας.
Παράδειγμα:
Οι transactional keywords αφορούν χρήστες που βρίσκονται πολύ κοντά στο να ολοκληρώσουν μια αγορά ή μια ενέργεια που έχει οικονομικό, συνδρομητικό ή γενικότερα «εμπορικό» χαρακτήρα. Όταν κάποιος πληκτρολογεί φράσεις όπως «αγοράσω online», «συγκρίνω τιμές», «προσφορές παπουτσιών», μάλλον ενδιαφέρεται να προβεί σε συναλλαγή άμεσα.
Αυτό το είδος λέξεων-κλειδιών έχει μεγάλη αξία για τα e-shops και οποιοδήποτε online κατάστημα. Είναι σημαντικό, όταν στοχεύετε αυτές τις λέξεις, να ενσωματώνετε και καλέσματα για δράση (CTAs) στο περιεχόμενο. Για παράδειγμα, φανταστείτε ότι έχετε ένα κατάστημα με είδη τεχνολογίας και θέλετε να προσελκύσετε αγοραστικό κοινό. Λέξεις-κλειδιά όπως «ακουστικά bluetooth προσφορές», «αγορά κινητών τηλεφώνων online» κ.λπ. θα πρέπει να κατευθύνουν σε σελίδες όπου ο χρήστης μπορεί να ολοκληρώσει τη συναλλαγή χωρίς ιδιαίτερες περιπλοκές.
Παράλληλα, η Google (και οι άλλες μηχανές αναζήτησης) «ανταμείβουν» σελίδες που ανταποκρίνονται με ακρίβεια στη πρόθεση αναζήτησης του χρήστη. Αν κάποιος θέλει να αγοράσει, θα περιμένει μια σελίδα προϊόντος ή μια λίστα προσφορών. Είναι σημαντικό λοιπόν να ρυθμίσετε το περιεχόμενό σας έτσι, ώστε να μειώσετε το πάτημα περιττών κλικ, διευκολύνοντας τη διαδικασία αγορών.
Τέλος, έχουμε τις commercial keywords. Εδώ οι χρήστες βρίσκονται στο στάδιο της έρευνας πριν την αγορά· αναζητούν ποιο προϊόν ή υπηρεσία θα τους ταίριαζε περισσότερο. Θέλουν να συγκρίνουν brands, να δουν κριτικές, να ενημερωθούν για χαρακτηριστικά και να ελέγξουν τη σχέση τιμής-απόδοσης. Όταν κάποιος πληκτρολογεί φράσεις όπως «τα καλύτερα smartphone για φωτογραφίες», «συγκρίσεις laptop 2025», «reviews για hosting υπηρεσίες», κατατάσσεται στις commercial searches, διότι εστιάζει στην έρευνα που προηγείται μιας αγοράς.
Πρακτικά, οι commercial keywords είναι ένα στάδιο πριν τις transactional. Τα άτομα που τις αναζητούν ψάχνουν να λάβουν μια τελευταία επιβεβαίωση ή να βρουν περισσότερες πληροφορίες πριν πατήσουν το κουμπί «Αγορά» ή «Εγγραφή». Στη συγκεκριμένη φάση, ως επιχειρηματίες ή ως content marketers, είναι κομβικό να προσφέρετε περιεχόμενο υψηλής αξίας: συγκριτικά άρθρα, αναλυτικά reviews, οδηγούς αγοράς κ.λπ. Με αυτόν τον τρόπο, διαμορφώνετε θετική εικόνα για την αξιοπιστία σας και διευκολύνετε την αγοραστική απόφαση των χρηστών.
Όπως είδαμε, τα είδη των λέξεων-κλειδιών ορίζονται σε μεγάλο βαθμό από το λεγόμενο search intent, δηλαδή την πρόθεση του χρήστη. Η Google και άλλες μηχανές αναζήτησης έχουν εξελιχθεί σε τέτοιο βαθμό, ώστε να «κατανοούν» με όλο και μεγαλύτερη ακρίβεια τι ακριβώς ψάχνει ο χρήστης. Αυτό σημαίνει πως αν η σελίδα σας δεν ανταποκρίνεται στον λόγο που κάποιος κάνει μια αναζήτηση, η Google θα καταλάβει ότι το περιεχόμενό σας δεν είναι συναφές και θα σας υποβαθμίσει στην κατάταξη.
Στόχος σας είναι να καλύψετε κάθε τύπο πρόθεσης αναζήτησης με όσο το δυνατόν πιο οργανικό και ολοκληρωμένο τρόπο. Αυτό μεταφράζεται και σε βελτιωμένο user experience (UX). Για παράδειγμα, μια καλή beta στρατηγική θα σας υποδείξει ποιες σελίδες του site σας αξίζει να στοχεύουν στις informational αναζητήσεις, ποιες στις transactional και ούτω καθεξής.
Ειδικά στις συναλλακτικές και τις εμπορικές λέξεις-κλειδιά, πρέπει να είστε εξαιρετικά ευθυγραμμισμένοι με το κίνητρο αγοράς. Αντίστοιχα, για τις informational, θα πρέπει να σκεφτείτε το βάθος και την ποιότητα πληροφορίας που θα προσφέρετε. Μια βιαστική ή αδύναμη σε ποιότητα σελίδα δεν αρκεί, διότι το κοινό θα βρει καλύτερες λύσεις αλλού, και η Google το ξέρει.
Η έρευνα λέξεων-κλειδιών αποτελεί αδιαμφισβήτητο θεμέλιο για τη στρατηγική SEO σας. Μέσα από αυτή, εντοπίζετε νέες ευκαιρίες για στόχευση, ανακαλύπτετε όρους που μπορεί να μην είχατε καν φανταστεί και κατανοείτε βαθύτερα τη συμπεριφορά των χρηστών.
Πώς γίνεται η Έρευνα Λέξεων-Κλειδιών
Οι long-tail λέξεις-κλειδιά είναι συνήθως πιο συγκεκριμένες, λιγότερο ανταγωνιστικές και μπορεί να στοχεύουν ένα στενότερο, αλλά πιο αφοσιωμένο κοινό. Για παράδειγμα, η φράση «πώς να ρυθμίσω τη μετάβαση ενός φυσικού καταστήματος σε e-shop με πλατφόρμα WordPress» είναι μια long-tail φράση που, παρότι έχει μικρότερο όγκο αναζητήσεων, στοχεύει πολύ συγκεκριμένες ανάγκες ενός πιθανού πελάτη ή αναγνώστη.
Η συνεισφορά αυτών των φράσεων στο SEO σας είναι ανεκτίμητη. Αφενός, λόγω χαμηλότερου ανταγωνισμού, μπορείτε να κατακτήσετε πιο γρήγορα υψηλότερες θέσεις στη SERP. Αφετέρου, συνήθως αυτές οι λέξεις φέρνουν κοινό που βρίσκεται σε πιο προχωρημένο στάδιο του αγοραστικού κύκλου. Για παράδειγμα, κάποιος που ψάχνει κάτι τόσο συγκεκριμένο μάλλον ξέρει ακριβώς τι χρειάζεται και ψάχνει στοχευμένη λύση.
Αφού διαλέξετε τα keywords που θα στοχεύσετε, ακολουθεί η διαδικασία του on-page SEO, δηλαδή η βελτιστοποίηση των επιμέρους στοιχείων κάθε σελίδας, έτσι ώστε να βοηθάτε τόσο τις μηχανές αναζήτησης όσο και τους χρήστες.
Το περιεχόμενο μάρκετινγκ έχει κυρίαρχο ρόλο στην επιτυχία οποιασδήποτε SEO στρατηγικής. Η Google δίνει πλέον έμφαση στο E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness), δηλαδή την εμπειρία, την εξειδίκευση, την αξιοπιστία και την εμπιστοσύνη. Γι’ αυτό το λόγο, δεν αρκεί να «φορτώσετε» το κείμενό σας με λέξεις-κλειδιά. Το περιεχόμενο πρέπει να είναι καλογραμμένο, χρήσιμο και ουσιαστικό, έτσι ώστε οι αναγνώστες να περνούν περισσότερο χρόνο στη σελίδα σας, να το κοινοποιούν σε άλλους και, ιδανικά, να αλληλεπιδρούν μαζί σας (σχόλια, εγγραφές κ.λπ.).
Στρατηγικά, καλό είναι να έχετε ένα ισχυρό editorial plan:
Με αυτόν τον τρόπο, εδραιώνεστε στον κλάδο σας ως αυθεντία. Και αυτό το σήμα ποιότητας είναι ακριβώς κάτι που εκτιμούν και οι μηχανές αναζήτησης.
Παρακάτω θα βρείτε μερικά SEO tips που μπορούν να κάνουν άμεσα τη διαφορά:
Στον κόσμο του digital marketing, ο ανταγωνισμός μπορεί να αποβεί σκληρός. Όμως, αντί να φοβάστε ή να υποτιμάτε τους ανταγωνιστές σας, δείτε τους ως πηγή πληροφόρησης και έμπνευσης. Αναλύστε τις σελίδες τους: τι είδους περιεχόμενο παράγουν, ποιες λέξεις-κλειδιά φαίνονται να έχουν μεγάλη επιτυχία, πώς αλληλεπιδρούν οι χρήστες τους.
Αν εντοπίσετε κενά ή αδυναμίες στο υλικό τους, μην διστάσετε να το χρησιμοποιήσετε προς όφελός σας. Για παράδειγμα, εάν ένα δημοφιλές site καλύπτει ελλιπώς ένα θέμα, εσείς μπορείτε να δημιουργήσετε έναν αναλυτικό, πολύτιμο οδηγό γι’ αυτό το θέμα, στοχεύοντας στις αντίστοιχες λέξεις-κλειδιά.
Μην ξεχνάτε ότι το SEO από μόνο του δεν είναι πανάκεια. Χρειάζεται να το συνδυάσετε με άλλες ενέργειες digital marketing: e-mail marketing, social media marketing, συνεργασίες με επιρροείς (influencers), κ.λπ. Έτσι, όταν δημιουργείτε ένα άρθρο-διαμάντι, κοινοποιήστε το παντού και δώστε του την προβολή που του αξίζει. Τα backlinks που προκύπτουν από αυτή τη διαδικασία αποτελούν σημαντικό «καύσιμο» για την αύξηση της οργανικής σας κατάταξης.
Ο όρος keyword difficulty εκφράζει το πόσο δύσκολο είναι να κατακτήσετε υψηλή θέση στα αποτελέσματα αναζήτησης για μια συγκεκριμένη λέξη-κλειδί. Όσο πιο υψηλή είναι η δυσκολία, τόσο πιο σκληρός ο ανταγωνισμός, κάτι που σημαίνει ότι πιθανόν να χρειάζεται μεγαλύτερη προσπάθεια από πλευράς σας (περισσότερο ποιοτικό περιεχόμενο, πιο ισχυρά backlinks, καλύτερο user experience). Από την άλλη, λέξεις-κλειδιά με χαμηλή δυσκολία ενδέχεται να έχουν λιγότερο όγκο αναζήτησης, όμως μπορούν να αποτελέσουν «γρήγορες νίκες» στο πλάνο σας.
Σε αυτό το σημείο, καλείται ο καθένας να κάνει μια στρατηγική επιλογή: Θέλετε να κυνηγήσετε την «κορυφή» με τις πολύ δημοφιλείς λέξεις-κλειδιά, ρισκάροντας όμως να χρειαστείτε πολύ χρόνο και πόρους; Ή θα προτιμήσετε να στοχεύσετε μερικές πιο εξειδικευμένες λέξεις, πετυχαίνοντας γρήγορα αποτελέσματα και φέρνοντας στο site σας κοινό που ενδιαφέρεται άμεσα για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας;
Όσο εντατικά και αν δουλεύετε στη στρατηγική σας, αν δεν μετράτε την επιτυχία σας, δεν θα καταλάβετε πού ακριβώς βρίσκεστε. Μερικά βασικά metrics που πρέπει να παρακολουθείτε:
Για να απογειώσετε τα αποτελέσματά σας, αξίζει να επενδύσετε σε επαγγελματικά εργαλεία SEO και σε ειδικούς. Ένας επαγγελματίας σύμβουλος SEO μπορεί να αξιολογήσει την ιστοσελίδα σας, να βρει τεχνικές και περιεχομένου αδυναμίες, και να σας προτείνει εφικτές λύσεις που θα εξοικονομήσουν χρόνο και πόρους μακροπρόθεσμα.
Κρατήστε στη μνήμη σας ότι το SEO δεν είναι κάτι στατικό. Οι αλγόριθμοι αλλάζουν, οι τάσεις στο digital marketing επίσης, και αυτό που δούλευε πριν από λίγους μήνες μπορεί να χρειάζεται ριζική ανανέωση σήμερα. Το κλειδί βρίσκεται στον συνεχή έλεγχο και την ενημέρωση.
Μία αποτελεσματική στρατηγική καλύπτει ολόκληρο το φάσμα. Δεν αρκεί να στοχεύετε μόνο transactional ή μόνο informational λέξεις-κλειδιά. Φανταστείτε το σαν ένα «χωνί» (sales funnel):
Αν θέλετε πραγματικά να έχετε βέλτιστη στρατηγική SEO, χρειάζεται να παρακολουθείτε και να συντονίζετε κάθε βήμα αυτού του «ταξιδιού» που κάνει ο υποψήφιος πελάτης σας.
Η ουσία είναι ότι το SEO, και συγκεκριμένα η στρατηγική αξιοποίησης λέξεων-κλειδιών, απαιτεί μεθοδικότητα, ευελιξία και συνεχή εξέλιξη. Δεν πρόκειται για μια διεργασία που κάνετε μία φορά και την αφήνετε να λειτουργήσει «στον αυτόματο». Είναι ένας κύκλος αναζήτησης, ανάλυσης, δημιουργίας περιεχομένου, μελέτης και προσαρμογής.
Χρησιμοποιήστε τα εφόδια που σας προσφέρουν τα διάφορα εργαλεία, δώστε προσοχή στις τάσεις και στον ανταγωνισμό, και προ πάντων ακούστε το κοινό σας. Όταν οι άνθρωποι εισέρχονται στη σελίδα σας, τι ακριβώς ψάχνουν; Πώς μπορείτε να τους το προσφέρετε καλύτερα; Απαντήστε σε αυτά τα ερωτήματα με σαφήνεια και διορατικότητα, και θα δείτε την επισκεψιμότητά σας, τις πωλήσεις σας και την αξιοπιστία σας να απογειώνονται.
Τελικά, ακριβώς επειδή το SEO και οι λέξεις-κλειδιά είναι η γέφυρα που ενώνει την πρόταση αξίας σας με τις ανάγκες των χρηστών, η αναλυτική κατανόηση των διαφορετικών ειδών λέξεων-κλειδιά (informational, navigational, transactional, commercial) και η εύστοχη αξιοποίησή τους οδηγεί σε μια βέλτιστη στρατηγική SEO. Μη διστάσετε να πειραματιστείτε, να τροποποιήσετε τη στρατηγική σας με βάση τα δεδομένα και να προχωρήσετε δυναμικά στον κόσμο του digital marketing.